Kryteria oceniania zachowania
I. Stosunek do nauki - w stosunku do swoich możliwości, wkładu pracy uczeń osiąga wyniki:
- maksymalne
- dość wysokie
- przeciętne
- niskie
II. Frekwencja
- uczeń ma wszystkie godziny nieobecności usprawiedliwione i nie ma spóźnień
- uczeń ma niewielką liczbę godzin nieobecności nieusprawiedliwionych lub spóźnień
- uczeń czasami opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia lub spóźnia się
- uczeń często opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia lub spóźnia się
III. Rozwój własnych uzdolnień i zainteresowań
- uczeń uczestniczy w zajęciach szkolnych kół zainteresowań, olimpiadach przedmiotowych, konkursach, reprezentuje szkołę w zawodach sportowych, pracuje na rzecz szkoły, klasy, pomaga w organizowaniu imprez szkolnych albo w innej formie rozwija swoje możliwości, co przynosi mu osiągnięcia i sukcesy
- uczeń uczestniczy w zajęciach szkolnych kół zainteresowań, jest zainteresowany samorozwojem, chętnie pomaga kolegom w nauce, osiąga wysoki stopień wiedzy w zakresie niektórych przedmiotów uczeń nie jest zainteresowany samorozwojem, satysfakcjonuje go uzyskanie przeciętnych wyników w nauce, uczeń nie jest zainteresowany uzyskaniem choćby przeciętnych wyników w nauce
IV. Dbałość o wygląd zewnętrzny
- uczeń dba o swój wygląd, jest zawsze czysty i stosownie ubrany, a na terenie szkoły chodzi w obuwiu ustalonym w regulaminie
- zdarzyło się kilkakrotnie, że strój ucznia lub jego higiena budziły zastrzeżenia
- uczniowi trzeba często przypominać o potrzebie dbałości o higienę i odpowiedni strój
- uczeń jest zwykle niestosownie ubrany, nie dba o higienę i nie reaguje na zwracane uwagi
V. Sumienność, poczucie odpowiedzialności
- uczeń zwykle dotrzymuje ustalonych terminów, rzetelnie wywiązuje się z powierzonych mu oraz podejmowanych dobrowolnie prac i zadań
- uczeń zwykle dotrzymuje ustalonych terminów, wykonuje powierzone mu prace i zadania, czasami podejmuje dobrowolne zobowiązania, które stara się wykonać terminowo i solidnie
- zdarza się, że uczeń nie dotrzymuje ustalonych terminów lub niezbyt dobrze wywiązuje się z powierzonych mu zadań, rzadko podejmuje dobrowolne zobowiązania, ale dobrze się z nich wywiązuje
- uczeń zwykle nie dotrzymuje ustalonych terminów, nie wykonuje powierzonych mu prac i zadań, nie podejmuje dobrowolnych zobowiązań
VI. Takt i kultura w stosunkach z ludźmi
- uczeń jest zawsze taktowny, prezentuje wysoka kulturę słowa i dyskusji, a jego postawa nacechowana jest życzliwością do otoczenia
- uczeń jest zwykle taktowny, życzliwie usposobiony, dba o kulturę słowa, zdarzyło się (kilka razy), że uczeń zachował się nietaktownie lub stracił samokontrolę, użył mało kulturalnego słowa w rozmowie lub dyskusji
- uczeń często bywa nietaktowny, czasami używa wulgaryzmów uczeń jest zwykle nietaktowny, używa wulgaryzmów, jest agresywny - nie stara się nawet o zachowanie kulturalnych form w rozmowie czy dyskusji
VII. Postawa moralna i społeczna
- uczeń wykazuje się uczciwością, zawsze reaguje na przejawy zła, szanuje godność osobistą własną i innych osób, posiada szacunek dla pracy swojej i innych, chętnie pomaga innym, potrafi współdziałać w grupie
- zwykle postępuje uczciwie, reaguje na przejawy zła, stara się szanować siebie i innych, ceni własną i cudzą pracę, mienie publiczne i własne, nie uchyla się od pomocy innym, uczestniczy w pracy na rzecz grupy
- często nie przestrzega zasad uczciwości, zwykle nie reaguje na przejawy zła, nie szanuje godności własnej i innych, nie ma skłonności do poszanowania siebie i innych, brak mu szacunku dla pracy i własności, niechętnie reaguje na prośby kolegów o pomoc, często unika pracy w zespole
- postępowanie ucznia jest sprzeczne z zasadami uczciwości, jest obojętny wobec przejawów zła, nie szanuje godności własnej i innych ludzi, nie widzi potrzeby szanowania pracy oraz własności, unika lub odmawia jakichkolwiek działań na rzecz innych ludzi lub zespołu
VIII. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
- uczeń zawsze sam przestrzega zasad bezpieczeństwa i prawidłowo reaguje na występujące zagrożenia
- zdarzyło się (1-2 razy), że uczeń spowodował zagrożenie bezpieczeństwa własnego lub innych osób albo zlekceważył takie zagrożenie, ale zareagował na zwróconą mu uwagę
- czasami trzeba zwracać uczniowi uwagę na to, że jego postępowanie stanowi zagrożenie, niekiedy lekceważy on takie zagrożenie i nie reaguje na zwracane uwagi
- często zachowanie ucznia stwarza zagrożenie lub uczeń często lekceważy niebezpieczeństwo i nie zmienia swojej postawy mimo uwag
IX. Postawa wobec nałogów i uzależnień
- nie stwierdzono u ucznia żadnych nałogów czy uzależnień, swoją postawą zachęca innych do naśladowania lub wspomaga innych w zaniechaniu nałogu
- zdarzyło się, że uczeń palił papierosy i sytuacja taka nie powtórzyła się
- stwierdzono, uczeń pali papierosy
- stwierdzono, że uczeń pali papierosy, pije alkohol, przyjmuje narkotyki