ZASADY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na:
- rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania
- formułowaniu oceny.
Ocenianie ma na celu:
1. Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
2. Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
3. Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
4. Dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach uczniów.
5. Umożliwienie nauczycielom doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
Ocenianie obejmuje:
1. Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców w trybie określonym w § 4.
2. Bieżące ocenianie, śródroczne klasyfikowanie, ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego ze skalą określoną w § 8.
3. Przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w § 8.
1. Nauczyciele w terminie do 30 września informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
2. Poziomy wymagań edukacyjnych odpowiadających poszczególnym stopniom nauczyciel opisuje i 1 egzemplarz przedkłada Dyrektorowi.
3. Wychowawca klasy w terminie do 30 września informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
4. Wymagania i kryteria ocen zachowania zawiera załącznik
5. Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2 oraz o kryteriach ocen oraz ocen zachowania przekazywane są uczniom w formie:
a. ustnego objaśnienia,
b. komunikatu podyktowanego do zeszytu lub wydruku wręczonego uczniowi wklejonemu do zeszytu.
6. Fakt przekazania informacji, o których mowa w ust. 1 i 2 nauczyciel dokumentuje odpowiednim zapisem w dzienniku lekcyjnym.
1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
2. Szkoła nie udziela informacji o osiągnięciach uczniów osobom nieuprawnionym.
3. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń oraz jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu.
4. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
5. Ustalone przez nauczyciela oceny bieżące wpisywane są do dziennika lekcyjnego.
6. W ciągu semestru uczeń może być do 2 razy nieprzygotowany do lekcji, a fakt ten nauczyciel wpisuje do dziennika.
7. Nauczyciel ustala i przekazuje uczniom oceny prac pisemnych, prac kontrolnych, zadań klasowych, zadań domowych w terminie nie później niż w ciągu dwóch tygodni (nauczyciele j. polskiego - do 4 tygodni).
8. Z jednej formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych (zadania klasowego, zadania domowego, odpowiedzi ustnej itp.) uczeń może uzyskać tylko jedną ocenę.
1. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wymagającym wynikającym z programu nauczania.
2. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, informatyki, plastyki, nauczyciel w szczególności bierze pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć edukacyjnych na warunkach ustalonych w rozporządzeniu MEN z 19.04.99 r., a fakt ten dokumentowany jest wyrazem "zwolniony".
Poziom osiągnięć edukacyjnych i postępy w tym zakresie określają oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne śródroczne i oceny klasyfikacyjne końcoworoczne, które ustala się począwszy od klasy czwartej w stopniach według następującej skali:
STOPIEŃ |
SKRÓT LITEROWY |
OZNACZENIE CYFROWE |
celujący |
Cel |
6 |
bardzo dobry |
Bdb |
5 |
dobry |
Db |
4 |
dostateczny |
Dst |
3 |
dopuszczający |
Dop |
2 |
niedostateczny |
Nd |
1 |
W ocenach cząstkowych dopuszczalne są znaki + i -.
W klasach I - III poziom osiągnięć edukacyjnych i postępy w tym zakresie w ciągu roku szkolnego oraz ocena klasyfikacyjna są określane w formie pisemnej. (Załącznik nr 1).
Osiągnięcia edukacyjne ucznia ocenia się w dwóch okresach:
1. I okres trwa od 1 września do ostatniego dnia nauki przed feriami zimowymi.
2. II okres trwa od pierwszego dnia nauki po feriach zimowych do zakończenia roku szkolnego (datę określają odrębne przepisy) i na koniec którego ustala się uczniowi oceny klasyfikacyjne końcoworoczne.
1. O ocenach bieżących ucznia rodzice lub prawni opiekunowie informowani są przez nauczycieli na zebraniach lub dyżurach nauczycieli (otwarte środy). Terminy spotkań z rodzicami określa na początku roku szkolnego Rada Pedagogiczna. Powinny się one odbywać nie rzadziej niż 2 razy w pierwszym i 3 razy w drugim semestrze.
2. O ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych rodzice lub opiekunowie informowani są na zebraniach rodziców w ostatnim tygodniu pierwszego semestru. Termin zebrania ustala Dyrektor szkoły.
3. O grożących ocenach niedostatecznych klasyfikacyjnych śródrocznych i końcowo-rocznych rodzice informowani są pisemnie przez nauczyciela uczącego na 4 tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej za I semestr w styczniu i klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej końcoworocznym w czerwcu.
4. Oceny niedostateczne śródroczne nie mają wpływu na kontynuowanie nauki przez ucznia w II semestrze.
5. Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli zostały mu ustalone oceny klasyfikacyjne śródroczne lub końcoworoczne wg skali stopni z § 8 ze wszystkich przedmiotów i zajęć obowiązkowych z wyjątkiem przedmiotów i zajęć, z których uczeń został zwolniony.
6. Uczeń nie jest klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów, jeżeli z powodu częstej lub bardzo częstej nieobecności (co najmniej 50 %) na zajęciach lekcyjnych nie ma podstaw do ustalenia jednej, kilku lub wszystkich ocen śródrocznych lub końcoworocznych.
7. Na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej za I i II okres nauki poszczególni nauczyciele informują ucznia o przewidywanych dla niego śródrocznych i końcoworocznych ocenach klasyfikacyjnych.
8. Na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej za I i II okres nauki wychowawca klasy informuje ucznia o przewidywanych dla niego śródrocznych i końcoworocznych ocenach klasyfikacyjnych.
9. Oceny klasyfikacyjne bieżące, śródroczne i końcoworoczne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
1. Ocenę z zachowania śródroczną i końcoworoczną począwszy od klasy czwartej ustala się wg następującej skali:
- Wzorowe
- Dobre
- Poprawne
- Nieodpowiednie
1. W klasach I - III ocena śródroczna i końcoworoczna jest oceną opisową.
2. Ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy, które w szczególności zawierają:
a. funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
b. respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
3. Ocenę z zachowania śródroczną i końcoworoczną ustala wychowawca klasy w oparciu o prowadzoną dokumentację wychowawczą.
4. Ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
5. Ocena z zachowania nie ma wpływu na:
a. oceny z zajęć edukacyjnych,
b. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.
6. Od oceny z zachowania rodzice (prawni opiekunowie) ucznia mogą się odwołać do Dyrektora szkoły.
7. W celu rozpatrzenia odwołania Dyrektor powołuje 3 osobową komisję złożoną z członków Rady Pedagogicznej, która wysłuchuje wychowawcę i rodziców oraz przegląda dokumentację, po czym wyraża opinię na piśmie.
8. W oparciu o opinię wychowawca może zmienić lub podtrzymać ocenę już ustaloną.
§ 13
1. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności, uczeń nieklasyfikowany z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej, a za zgodą Rady Pedagogicznej oraz uczeń realizujący indywidualny tok lub program nauki ma prawo do egzaminu klasyfikacyjnego.
2. Zgodę na egzamin klasyfikacyjny wyraża Rada Pedagogiczna na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
3. Terminy zdawania egzaminu klasyfikacyjnego ustala Dyrektor szkoły w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia i nauczycielem uczącym.
4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w obecności nauczyciela wychowawcy lub innego nauczyciela wskazanego przez Dyrektora.
5. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części ustnej i pisemnej.
6. Z egzaminu klasyfikacyjnego nauczyciel prowadzący zajęcia sporządza protokół, do którego dołącza pracę pisemną, odnotowuje pytania ustne, podaje ocenę z egzaminu wraz z uzasadnieniem.
7. Egzaminy klasyfikacyjne powinny odbyć się do 31 sierpnia.
8. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej otrzymał ocenę niedostateczną z zajęć edukacyjnych zdaje egzamin poprawkowy.
9. W wyjątkowych wypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin z dwóch przedmiotów.
10. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, przeprowadza go nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, z których uczeń otrzymał ocenę niedostateczną, w obecności wychowawcy lub innego nauczyciela wyznaczonego przez Dyrektora.
11. Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, do którego dołącza się pracę pisemną ucznia, odnotowuje pytania ustne oraz podaję ocenę z egzaminu wraz z uzasadnieniem.
12. Egzaminy poprawkowe powinny odbyć się w ostatnim tygodniu sierpnia.
13. Uczniowie, którzy uważają, że w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskali oceny zaniżone, mogą wnieść przez rodziców (prawnych opiekunów) prośbę do Dyrektora szkoły o egzamin sprawdzający na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej. O egzamin sprawdzający nie może wystąpić uczeń, który w wyniku klasyfikacji otrzymał ocenę niedostateczną.
14. Egzamin sprawdzający musi odbyć się przed końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, a jego termin ustala z uczniem i rodzicami (prawnymi opiekunami) Dyrektor szkoły.
15. Egzamin sprawdzający przeprowadza komisja, w skład której wchodzi Dyrektor lub jego zastępca, nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, z których egzamin się przeprowadza oraz wskazany przez Dyrektora nauczyciel. Na wniosek nauczyciela Dyrektor może zwolnić go z uczestniczenia w egzaminie poprawkowym.
16. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej. Sporządza się z niego protokół, do którego dołącza się pracę pisemną, zadane pytania ustne i podaje ocenę z uzasadnieniem.
17. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej w klasach IV - VI otrzymał z więcej niż jednych zajęć edukacyjnych ocenę niedostateczną nie jest promowany do klasy programowo wyższej i powtarza tę samą klasę.
18. Rada Pedagogiczna może w ciągu całego cyklu nauki zezwolić na jedną warunkową promocję uczniowi, który otrzymał ocenę niedostateczną z egzaminu poprawkowego.
19. Uczeń jest promowany do klasy programowo wyższej, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcoworocznej otrzymał ze wszystkich zajęć edukacyjnych oceny co najmniej dopuszczające.
20. Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej powtarza tę samą klasę.